Język serca w gabinecie – zastosowania języka empatii w pracy w Podejściu Skoncentrowanym na Rozwiązaniach

„Język serca w gabinecie – zastosowania języka empatii w pracy w Podejściu Skoncentrowanym na Rozwiązaniach”

„To, co powiesz, może zmienić świat”

To tytuł jednej z książek M. Rosenberga, twórcy Porozumienia Bez Przemocy a zarazem zdanie, które mocno kieruje ku refleksji o mocy, jaką niosą ze sobą nasze słowa. W pracy z drugim człowiekiem świadomość tej mocy i umiejętne jej wykorzystanie stanowi bardzo ważny zasób mogący wspierać klientów w urzeczywistnianiu swoich celów.

Zgodnie z jedną z naczelnych zasad TSR jako praktycy tej metody poszukujemy tego, co działa i chcemy robić tego więcej. Język empatii rozwija się na całym świecie od ponad 40 lat właśnie dlatego, że działa. Jest to nie tylko sposób komunikacji, ale w ogóle postawa wobec drugiego człowieka, która prowadzi do prawdziwie empatycznego, współczującego słuchania i stwarza możliwość autentycznego wyrażania siebie. Dostarcza narzędzi pomocnych do pracy indywidualnej i grupowej, znajduje zastosowanie w eksplorowaniu preferowanej przyszłości klientów. Pomaga także terapeucie i klientowi spojrzeć z innej perspektywy na sytuacje doświadczania np. nawrotów niechcianych zachowań, częstego wspominania przeszłości, impasu w pracy terapeutycznej.

Język empatii jako narzędzie pracy idealnie wkomponowuje się w Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, sprzyja postulatom odrzucenia normatywności i uznania eksperckości klienta. Jednocześnie uzupełnia je o zrozumienie motywów zachowania ludzi, dostarcza wiedzy o roli uczuć i potrzeb w życiu człowieka oraz możliwościach wykorzystania tych informacji w pracy na rzecz celu klienta.

Za pomysłem stworzenia tego warsztatu stoją ostatnie lata moich doświadczeń w pracy pomocowej z osobami doświadczającymi różnego rodzaju kryzysów, pragnących wprowadzać w swoim życiu satysfakcjonujące ich zmiany. Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach i język empatii to dwa główne filary mojej pracy. Są tak spójne, tak wzajemnie się uzupełniające, że trudno mi z dzisiejszej perspektywy wyobrazić sobie pracę bez obu tych podejść.

Ponieważ nieustannie doświadczam jakie korzyści moi klienci i klientki uzyskują dzięki takiemu sposobowi pracy, postanowiłam dzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem i entuzjazmem z innymi osobami praktykującymi TSR.

„Język serca w gabinecie” to warsztat dla osób, które:

- nie brały dotychczas udziału w warsztatach z zakresu Porozumienia Bez Przemocy

- ukończyły co najmniej Kurs Podstawowy TSR

- chcą zdobyć wiedzę i narzędzia pomocne w pracy z klientem

- są otwarte na pracę warsztatową, wymiany i dyskusje w grupie.

Celem warsztatu jest:

- przekazanie wiedzy na temat założeń Porozumienia Bez Przemocy

- nabycie umiejętności zastosowania języka empatii w pracy terapeutycznej/pomocowej

Zakres tematyczny:

- idea i założenia Porozumienia Bez Przemocy

- cztery elementy komunikacji bez przemocy: spostrzeżenia, uczucia, potrzeby i prośby oraz ćwiczenie ich wykorzystanie w pracy pomocowej/terapeutycznej

- ćwiczenie empatycznego słuchania i szczerego wyrażanie siebie w pracy z klientem

- narzędzia wywodzące się z Porozumienia Bez Przemocy i ich zastosowanie w relacji pomocowej, przydatne np. w sytuacji doświadczania przez klienta nawrotu niechcianych zachowań, ujawniania się konfliktów  (w tym także wewnętrznego konfliktu klienta).

Czas trwania: 2 dni (18 godzin dydaktycznych/14 godzin zegarowych)

Cena: 650 zł

Podane ceny obowiązują członków PSTTSR, którym przysługuje zniżka. Osoby nie będące członkami PSTTSR do podanej ceny muszą doliczyć +10%.

Szkolenie to wlicza się do procesu certyfikacji w PSTTSR jako szkolenie specjalistyczne. 

Trenerka: Paula Klemińska - jest pedagożką specjalną (specjalność resocjalizacja i wspomaganie rodziny) oraz psycholożką (specjalność psychologia kliniczna), certyfikowaną specjalistką w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Od ponad 10 lat jest związana ze Stowarzyszeniem „Niebieska Linia", gdzie m. in. pracuje indywidualnie i grupowo z osobami uwikłanymi w przemoc w rodzinie (doznającymi przemocy, stosującymi przemoc i świadkami przemocy) oraz z rodzicami/opiekunami, którzy pragną rozwijać i wzmacniać swoje kompetencje rodzicielskie. Jej praca terapeutyczna i warsztatowa z ludźmi bazuje na dwóch głównych filarach: Podejściu Skoncentrowanym na Rozwiązaniach oraz Porozumieniu Bez Przemocy. Wierzy w świat bez przemocy i stara się go urzeczywistniać każdego dnia swoim sposobem życia i pracą.

Zapis na szkolenie

Zgłoszenia na szkolenia (zapis) przyjmujemy poprzez poniższe formularze. Oznaczenie "lista rezerwowa" oznacza, że dana grupa jest juz pełna i zapisujemy Państwa na listy oczekujących/listy rezerwowe. Gdy zwalnia się miejsce kontaktujemy się z Państwem w tej sprawie.

informacja dot. wolnych miejscach lub zapisie na listę rezerwową, może różnić się ze stanem faktycznym. Aktualną informację otrzymują Państwo pisząc do nas: szkolenia@ctsr.pl.

Szkolenia w formie on-line

Wszystkie spotkania odbywają się za pośrednictwem platformy zoom. Zapewnia ona możliwość wyświetlania prezentacji multimedialnych, dokumentów i nagrań. Wszyscy uczestnicy widzą się i słyszą, istnieje możliwość pracy w grupach. Są to więc warunki maksymalnie zbliżone do szkoleń stacjonarnych. Do udziału w szkoleniu wystarczy komputer wyposażony w kamerę, mikrofon i głośniki (lub słuchawki).

Nasze szkolenia mają formę warsztatową tym samym warunkiem udziału w szkoleniu jest aktywny w nich udział, z włączoną kamerą i dostępem do mikrofonu. Aby czas przeznaczony na szkoleniu był dla Państwa wartościowy i efektywny. Prosimy o włączenie w swoje zachowania dobrych praktyk:

Zachowujemy się tak, jakbyśmy byli w sali na szkoleniu stacjonarnym. Pamiętajmy o zapewnieniu sobie spokojnego otoczenia, bez osób trzecich. Ubierajmy się odpowiednio do sytuacji, nie jeździjmy i nie palmy w trakcie zajęć, będzie na to czas podczas przerwy. Włączona kamera jest obowiązkowa, brak niedostosowania się może skutkować nieobecnością. Gdy nie korzystacie Państwo z mikrofonu prosimy o wyłączenie go, aby nie słychać było szumu. Prosimy o wyłączeniu mikrofon i kamery podczas przerwy. Prosimy o nienagrywanie oraz nie robienie printsceen’ow bez zgody prowadzących.

Dziękujemy za zrozumienie i zapraszamy do udziału w szkoleniu.

Więcej informacji

Osoba zglaszajaca sie na szkolenie automatycznie otrzymuje fakturę po dokonaniu wplaty. Faktury będą wystawiane zgodnie z danymi przelewu (nadawcy). W przypadku chęci otrzymania faktury na inne dane (np. instytucji) prosimy o informację zanim dokonają Państwo płatności. Finansowanie z instytucji budżetowych/państwowych wymaga uzupełnienie stosownych dokumentów, w tym wcześniejszego kontaktu z biurem CTSR. Płatność wpłacona niezgodnie z regulaminem będzie zwrócona.

Zapisując sie na szkolenia w ramach CTSR akceptujemy przesyłanie przez CTSR faktur VAT w formie elektronicznej, w związku z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad i przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. nr 249, poz. 1661).

Zapis na szkolenie równoznaczny jest z akceptacją regulaminu szkoleń CTSR.

Wypełniając formularz kontaktowy wyrażają Państwo jednocześnie zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb realizacji szkolenia zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997 r. o Ochronie Danych Osobowych, tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r., Nr 101, poz. 926 z późn. zm.

Miejsce i godziny szkoleń

Online

Zajęcia realizowane są przy pomocy aplikacji zoom, w czasie rzeczywistym. Uczestnicy po opłaceniu szkolenia otrzymują linki do zalogowania się na zajęcia.

Stacjonarnie

Warszawa, Gdańsk, Kraków lub Katowice - Na kilka dni przed zajęciami otrzymujecie Państwo szczegółowe informacje.

Szczecin - Zajęcia odbywają się w Ośrodku Symetria ul. Rayskiego 19/4

Godziny

Szkolenia oraz warsztaty trwają zazwyczaj w godzinach 9:00-17:30/8:30-17:00/8:00-16:30 (jest to 10 godzin dydaktycznych) lub 16:00-20:00 (jest to 5 godzin dydaktycznych)